середа, 28 жовтня 2015 р.

Зорій і квітни, наша рідна школо!

Ось такий вигляд мас сьогодні Пакульська середня школа
Із післявоєнної історії Пакульської середньої школи  (дані 1995 р.) 

1951 рік — перший післявоєнний випуск семирічки, а в 1995-ому відбувся 45-й випуск учнів уже серед­ньої школи.

15 квітня 1954 року розпочалося будівництво но­вої школи, а 1-го вересня 1955 року тут пролунав пер­ший дзвоник.

В 1961 році — перший випуск 8-го класу, а в 1965 — перший випуск 10-го.

Неповну середню освіту з 1951 по 1995 рр. здо­були 1846 учнів, а середню — 844.

За цей час похвальні листи та грамоти одержали 658 учнів.

Золотими медалями нагороджено 22 учні, срібни­ми — 8.

«Найурожайніший» 1972-й рік: золоті медалі одер­жало 5 випускників!

Нині в школі працює 18 учителів, з них 12 мають І категорію, а 3 — звання «старший учитель»

Школа знаходиться в III зоні радіологічного конт­ролю. Діти мають безкоштовне харчування та оздо­ровлення. На чорнобильські кошти також впоряд­кована територія школи і споруджено спортзал.

Школа в спогадах....

Петро Іванович ОСТАПЕНКО, колишній директор школи:
   Скажу (і це незаперечний факт), що значного рівня розвитку наша школа до­сягла в 60-80-і роки. По­мітно зміцніла її матеріаль­но-технічна база і якісно виросли педагогічні кадри. Майже всі вчителі з вищою освітою, неабияким досві­дом, доброю методичною підготовкою. А перехід на кабінетну систему навчання надав наставникам можли­вість відчутно поліпшити знання, уміння й практич­ні навички вихованців. У 80-і наша школа перейшла на нові навчальні програми, були видрукувані стабільні підручники і навчальні по­сібники. Отож усі учні без­коштовно користувалися ними (адже був створений ще й фонд підручників).
   Місцеві освітяни взяли на озброєння комплексний підхід до постановки всієї виховної справи. Проводи­лись різноманітні заходи по здійсненню ідейно-політичного, трудового, фізич­ного й морально-етичного виховання. Діти охоче тру­дились на навчально-дослідних ділянках, збирали ме­талобрухт, допомагали пре­старілим односельцям, пра­цювали в колгоспі на зби­ранні картоплі. Непогано була налагоджена робота шкільного лісництва.
  Особливою популярністю серед юних користувались спортивні змагання, кон­курси на військово-патріо­тичну тематику. Наприклад, у змаганнях з туризму на­ша школа неодмінно вибо­рювала призові місця не лише в районі, а й в облас­ті.
   Висока вимогливість до навчання і виховання у Пакульській школі дали мож­ливість значній частині уч­нів успішно закінчити вищі та середні учбові закла­ди, профтехучилища. І сьо­годні я можу з гордістю сказати, що, либонь, нема такої галузі народного гос­подарства, де б не працю­вали колишні вихованці Пакульської середньої школи. Це і є красномовним свід­ченням того, що наставни­ки витрачають свої сили, знання й досвід немарно.

Ольга Василівна ТАРАСЕНКО, заступник директора по виховній роботі, («золота» медалістка 1972 року):
   Чотири десятиліття лунає в нашій школі добрий і вірний друг — шкільний дзвоник. І ви­ростила, виховала наша 11-річка за цей час понад 2000 учнів. Ким стали ці юнаки та дівчата в дорослому житті! Куди покли­кала доля випускників! В різ­них регіонах України нині трудяться колишні вихованці Пакульської школи. Представників різних професій зустрінете серед них. А ще, віримо, всі вони стали справжніми людьми. Адже, ок­рім глибоких знань, наставники в шкільні роки прищеплювали учням чуйність і повагу до лю­дей, почуття відповідальності й патріотизму.
   Відмічу, що всі юнаки завжди гідно виконували і виконують свій обов'язок перед рідною землею, проходячи службу в ла­вах Збройних Сил України. У недалекому минулому група випускників різних років прой­шла дорогами Афганістану. Це: В. Михневич та М. Прищепа, В. Дорошок і В. Деркач, О. Руденок та Г. Ворох, І. Крижанівський та М. Токар й інші. Вони мають бойові нагороди за мужність і героїзм. Болем в серцях односельців, друзів і вчителів відгукується втрата: Микола Каранда, випускник 80-х років, загинув на афгансь­кій війні. Його пам'ятатимуть і юні, і літні.
   Взагалі професія, пов'язана із захистом Вітчизни, завжди ша­нувалась хлопцями-пакулянами. Тому немало колишніх уч­нів нашої школи охоче йшли у військові училища. Отож звання офіцера Збройних Сил з честю носять М. К. Мельник, В. Є. Козлов, В. М. Гаркуша, М. І. Орел та багато інших їхніх колег.
  В рік, коли ми святкуємо 50-річчя Перемоги, з особли­вою теплотою і вдячністю ни­нішнє покоління наставників та юних односельців згадує до­рогих вчителів, учасників Другої світової війни. На найпочеснішому місці в історії школи за­несені імена мінометника Васи­ля Федоровича Каранди, Васи­ля Ілліча Томаша; Андрія Миколайовича Щибирина та Миколи Михайловича Братаніча, що звільняв Україну від ворога; а також Степана Григоровича Ковальчука, який пройшов шляхами фінської і Другої світової воєн.
   Всі вони, знявши солдатські шинелі, сіяли плідні мирні зерна в душах дітей.
   Низький уклін Вам, шановні й незабутні вчителі всіх поко­лінь!

Микола Іванович БОРИСКО, інженер-радіолог, першокласник 1955 року:
   Ніколи не зітреться в пам'яті моїй 1-е вересня 1955 року. Уявіть: село було спалене, після війни лише де­сяте літо минало в мирі, ледь-ледь загоювались рани, а тут школу збудували. Всім Пакулем її зводили. Тому така втіха, вдоволення та безмежна радість панували серед людей під час її, дій­сно, урочистого відкриття.
   Починали ми вчитись ще на другому поверсі, бо на пер­шому дооформлювались класи, висихала фарба. А нам так було гарно прихо­дити сюди кожного ранку, зустрічатись з першою вчи­телькою Любов'ю Григорів­ною Карандою. Яка це пре­красна наставниця! Вона знайшла доріжку до кожно­го з нас, часто відвідувала наших батьків, кожному до­помагала, аби впевненіше ми відчували себе в шкіль­ному колективі.
  Хочу додати, що й класне приміщення ми так прагнули тримати в чистоті, що самі підмітали та мили підлогу й вікна. Отож, як клас, в якому завжди панував порядок, були и нагороджені — їздили до Чернігова на екскурсію. Для малюків — визначна по­дія.
   Ми, вихованці Л. Г. Каран­ди, були дружними і старан­ними учнями. Тй за нас ніко­ли не було соромно. А влітку молодші школярі доглядали клумбу із квітами, старші — ділянки із овочами, кролів. Самі сіяли й садили, оброб­ляли землю. Урожай виро­щений продавали і за ці кош­ти Купували одяг, котрий вручали дітям із малозабез­печених сімей, сиротам.
  З приязню згадується за­раз чимало вчителів, яким вдячний і донині. Це і не­втомний Олександр Корнійович Сірий, що з дітьми ви­ростив навколо школи чудо­вий сад. І вмілий Степан Гри­горович Ковальчук, який нав­чав нас «чаклувати» з дере­вом.
  Пам'ятаю, як прийшла в ча­шу школу молода і здібна вчителька Ніна Миколаївна Кирильченко. Пролетіли-прошуміли літа — і нині вона, досвідчена наставниця, клас­ний керівник моєї дочки....

Група вчителів школи (1995 рік)



Любов Григорівна КАРАНДА (ШИБИРИН), вчителька післявоєнної пори:
    Я — пакулянка, народилась і виросла в цьому селі, вчилась в місцевій школі ще до війни, а потім довгі роки навчала тут дітей односельців. Пережила я й страшну окупацію.
   А в пам'ятному, 1943-ому, повернувся на рідні попели­ща чоловік — Андрій Ми­колайович, котрий починав у Пакулі свій шлях на педаго­гічній ниві. По війні ми обоє працювали на Остерщині, а в 50-і роки знову повернулись до рідного «гнізда».
   Пригадую, як в перші мир­ні літа відроджувалась місце­ва школа. Коли хтось із одно­сельців будував собі хатину, так і просили прийняти «на квартиру» який-небудь клас. Я тоді навчала учнів молод­ших класів, а Андрій Микола­йович був директором школи.
   Отож він на всіх рівнях почав добиватись спорудження «сво­го дому» для вчителів і учнів. Бувало, в хаті урок йде, а гос­подиня у піч чугуни, каструлі ставить, щось готує, варить для сім'ї. Наші знедолені (бать­ки багатьох з фронту не по­вернулись) та напівголодні ви­хованці дивляться не на дош­ку, а приглядаються, що там так смачно пахне.
   Нарешті Андрію Миколайо­вичу вдалося «вибігати» доз­віл на будівництво нової шко­ли. Отож, як мовиться, пер­ший камінь у цю споруду було закладено 15 квітня 1954 року. Стільки пакулян, хороших і трудолюбивих людей, прихо­дили на будівельний майдан­чик, щоб підсобити. Це Ми­хайло Федорович Каранада, Ганна Михайлівна Цехмістер, Одарка Федорівна Каранда (була бригадиром штукатурів), Іван Микитович Каранда (бив камінь для фундаменту і під­валу), Марія Терентіївна Пар-ховська та багато інших. Звичайно, дуже старались вчите­лі і учні. Так уже всі мріяли про нову красиву і простору школу, що, здається мені, ні­кого в селі не залишилося, хто опинився б десь на узбіччі цієї доброї справи.
   І вона — чудова споруда — виросла всього за півтора ро­ку. Першого вересня того па­м'ятного 1955-го дзвоник прос­то виспівував від захвату, за­прошуючи і дорослих, і дітей на новосілля. Для Пакуля, що оживав із руїн та згарищ, це була велика подія. Я зустрі­чала своїх першокласників зі сльозами на очах. Багато' колег і батьків тоді плакали від радості.
   А згодом завдяки ентузіаз­му вчителя Олександра Корнійовича Сірого навколо шко­ли став рости сад, квітли клум­би. Учні охоче порядкували на обійсті «свого дому». Вза­галі у мене найсвітліші вра­ження залишились про вихо­ванців повоєнної пори. Наскіль­ки відповідально ставились хлопчики й дівчатка до навчан­ня, шанували вчительську пра­цю! І ми, наставники, все те гарне й розумне, що полум'я­ніло в наших серцях, віддавали дітям. 

Вони — це жива історія рідної школи. У третьому ряду третій зліва направо перший директор школи
Андрій Миколайович ШИБИРИН
Джерело: Зорій і квітни, наша рідна школо! // Наш край. - 1995. - 30 серпня.- С.3.

Немає коментарів:

Дописати коментар