Головною метою Старобілоуського історичного комплексу, що віднедавна
постав на чернігівських теренах, є відновлення родоводів елітної частини
суспільства нашого краю — дворянства, інтелігенції, аби повернути з
небуття чи й забуття той величезний пласт високої традиційної культури і
духовності, яка була притаманна минулим поколінням українців, зокрема, й
чернігівцям.
І ось спекотної літньої днини оживають у черговий раз стіни старовинного будинку-садиби Павла Березовського в селі Старий Білоус. І затишна вітальня, як і сто років тому, знову приймає дорогих гостей, що злетілися з різних кінців світу, об’єднані у спільне генеалогічне древо причетністю до трьох знаменитих сіверських родів: Дзвонкевичів, Могилянських і Березовських. Унікальність цієї події, воістину епохальної, в тому, що ці люди ніколи не бачилися, не спілкувалися між собою, бо були переконані: родові зв’язки назавжди перервані репресіями 20-30-х років минулого століття.
Це фатальне твердження спробувала порушити засновниця Старобілоуського історичного комплексу, краєзнавець Олена Малишко-Березовська, розпочавши пошуки нащадків великої родини.
А
поштовхом став випадок. Два роки тому пані Олена відпочивала з сім’єю в
селі на Хмельниччині і зайшла до місцевої бібліотеки взяти книги для
читання. Несподівано її увагу привернуло репринтне видання 1930 року —
збірник спогадів емігрантів Росії. Серед цих мемуарів знайшла статтю
Миколи Могилянського «З пережитого в Україні 1918 р.». Прізвище автора
видалось Олені Євгенівні знайомим, озвученим іще в дитинстві. Але
справжнім потрясінням виявилася сама стаття — в ній достеменно
описувалося вбивство 95-літнього поміщика Григорія Дзвонкевича та його
сина Михайла, яке сталося в ніч із 27 на 28 лютого 1918 р. на хуторі
Погорілки поблизу Чернігова. Автор статті підкреслює, що це був його
двоюрідний дід. А за сімейними переказами Олена знала Григорія
Дзвонкевича як патріарха свого роду по материнській лінії. Коло
зімкнулося — Дзвонкевичі, Могилянські й Березовські виявилися ріднею.
Окрилена першим успіхом, Олена Євгенівна продовжила пошуки в
«Родословній книзі Чернігівського дворянства» графа Милорадовича й там
дізналася про інших спільних родичів: це рідна бабуся Миколи Михайловича
Анастасія (в дівоцтві Дзвонкевич), її донька Марія Миколаївна, яка
стала дружиною дійсного статського радника Михайла
Руссобтовського-Могилянського. В Чернігові у них народилося шестеро
дітей, та найбільш відомі в історії України брати Микола і Михайло.
І ось спекотної літньої днини оживають у черговий раз стіни старовинного будинку-садиби Павла Березовського в селі Старий Білоус. І затишна вітальня, як і сто років тому, знову приймає дорогих гостей, що злетілися з різних кінців світу, об’єднані у спільне генеалогічне древо причетністю до трьох знаменитих сіверських родів: Дзвонкевичів, Могилянських і Березовських. Унікальність цієї події, воістину епохальної, в тому, що ці люди ніколи не бачилися, не спілкувалися між собою, бо були переконані: родові зв’язки назавжди перервані репресіями 20-30-х років минулого століття.
Це фатальне твердження спробувала порушити засновниця Старобілоуського історичного комплексу, краєзнавець Олена Малишко-Березовська, розпочавши пошуки нащадків великої родини.
Старший брат — Микола Могилянський (1871-1933) народився і навчався в
Чернігові, далі — в Санкт-Петербурзькому університеті, в Парижі. Був
професором-антропологом Академії наук Росії. Нагороджений орденом
Почесного Легіону. З 1917 року в час революційних подій повертається в
Україну і в 1918-му працює в Уряді гетьмана Скоропадського, в Раді
Міністрів. Згодом емігрує за кордон — у Париж, Прагу, де і проводить
останні роки свого життя в забутті й ностальгії за Батьківщиною.
Молодший брат Миколи Могилянського Михайло (1873-1942) мав іще
драматичнішу долю, зазнавши й визнання, й репресій на своїй рідній
землі. Мих. Мих., як його ласкаво називали друзі, також займався
громадською та літературною діяльністю: писав статті до «Нового
енциклопедичного словника» Брокгауза і Ефрона, очолював комісію для
складання Біографічного словника Української академії наук, був чудовим
перекладачем. Письменницький доробок Михайла Могилянського — поетичні,
драматичні та прозові твори російською мовою, а під впливом М.
Коцюбинського починає писати з 1912 року українською мовою в жанрі малої
прози. Його новели та оповідання — «Стріл», «Наречена», «Недоля», «З
темних джерел життя» — позначені витонченим психологізмом і новим
баченням реальності.
На жаль, сталінські репресії, які
розпочалися в кінці 20-х років, не оминули Михайла Михайловича та його
родину. Йому було заборонено друкуватися, його звільнено з усіх посад із
тавром українського буржуазного націоналіста, яке означало «ворог
народу» і стало фатальним не лише для нього, а і для всієї сім’ї.
— Мені пощастило, — радо розповідає пані
Олена, — відгукнулася Ганна Маковецька, професійний музикант, рідна
праправнучка Миколи Могилянського, старшого з братів. У листуванні з нею
я переконалась у нашій спорідненості, та ще й із подивом дізналася, що
Аня вже була три роки тому в Чернігові, розшукуючи родичів, але так ні з
ким і не зустрілася, хоч у 2010 році вже розпочав діяльність наш
музей-садиба Березовського, — з гіркотою згадує Олена.
Тож спочатку
зустріч обох представниць шляхетного роду відбулась у Північній
Пальмірі, як колись називали місто Петра й куди на початку літа прибула
на гостину Олена Малишко для участі в роботі наукової конференції,
присвяченої 200-літтю Вітчизняної війни 1812 року.
У відповідь
на теплий петербурзький прийом пані Олена запрошує пані Ганну Маковецьку
в Україну. Але та готує ще один приємний сюрприз — знайомить Олену з
рідним онуком Михайла Михайловича Могилянського, сином його молодшої
доньки Ірини Олександром Матвійовичем Саф’яном, професором і доктором
технічних наук, який проживає нині у Дніпропетровську. Звісно ж,
відвідати Чернігів разом із Ганною було запрошено й пана Олександра та
його дружину Наталію. Та на цьому пошукова епопея не спинилась, а почала
стрімко набирати фантастичних обертів. Ганна Маковецька, а за нею і
Олена Березовська дізнаються: в Канаді проживають іще одні їхні родичі,
дві правнучки Михайла Могилянського і рідні внучки його старшої доньки,
відомої української поетеси 20-30-х років Ладі (Лідії) Могилянської.
Її віршами захоплювався навіть Максим Горький, називаючи їх досконалими:
Ось і осінь… Стук
копит бадьорий…
Марить сад
шипшиновим кущем…
Ми скарбницю літа
тільки вчора
Відмикали золотим
ключем.
копит бадьорий…
Марить сад
шипшиновим кущем…
Ми скарбницю літа
тільки вчора
Відмикали золотим
ключем.
У 1929-му її арештовують за причетність до
контрреволюційної організації дворянства, яка нібито діяла в Чернігові з
1928 року. Пригадую, як на початку 90-х я з чернігівським журналістом і
дослідником творчості Л. Могилянської Владиславом Савенком побувала в
гостях у старенької жительки Лісковиці Марії Федорівни Вербицької, котра
розповіла нам про цю так звану «чернігівську справу», за якою
безневинно було заслано на Біломорканал 170 людей, у тому числі і її з
Ладею. Там вони й подружилися.
Після звільнення поетесу навіть
приймають у Спілку письменників, та 1936-го арештовують знову і у 1937
році разом із чоловіком розстрілюють.
Напередодні, як передчуття, вона написала пророчі вірші:
Коли умирали,
то бачили очі рушниць.
Мов черепа
мертві очі.
А потім лежали…
лежали в траві горілиць,
І вітер рвав струни
холодної ночі…
то бачили очі рушниць.
Мов черепа
мертві очі.
А потім лежали…
лежали в траві горілиць,
І вітер рвав струни
холодної ночі…
І ось уже
вперше у своєму житті дві симпатичні сестри-канадійки — історик Ірина
Єфимова та філолог Ліза Шнайдер — ступають на землю своєї бабусі Ладі і
знаменитого прадідуся Михайла Могилянських. Зі сльозами на очах
милуються нашими соборами, вулицями старого Чернігова, щиро радіють,
забачивши виставку матеріалів про родину Могилянських, що експонується в
обласному історичному музеї ім. В. В. Тарновського.
Але
найбільші емоції охопили присутніх, коли всі родичі прибули до садиби в
село Старий Білоус, і ніби машина часу повернула на сто років назад, де
гостювали їхні предки. І так само натхненно звучало старовинне
фортепіано, але сьогодні грала свої музичні ілюстрації нинішня господиня
садиби, директор музею Олена Березовська, з вишуканістю виконував
романси тих часів заслужений артист України Іван Круш, патріотичним
настроєм була пронизана композиція пісень. А за гостинним столом із
самоваром парував чай, були подані пироги, печиво, джеми за рецептом
наших бабусь і прабабусь.
Ми всі відчували тут їхню легку, ангельську присутність.
Надія ГАЛКОВСЬКА,
Чернігівський район
Чернігівський район
Джерело. - Режим доступу
Немає коментарів:
Дописати коментар